hatha

Hatha Yoga

Hatha Yoga is een fysieke yogavariant die voor het grootste deel bestaat uit beoefening van statische houdingen en ademhalings-technieken. Belangrijk bij onze Critical Alignment methode is de grote aandacht voor de techniek achter de houdingen en het gebruik van hulpmiddelen, zoals rubberen strips en vilten matten (gebruikt bij o.a. rug en nekklachten).

poweryoga

Ashtanga Yoga

Kenmerkend voor Ashtanga Yoga is het uitvoeren van een vaste serie houdingen. De houdingen zijn vloeiend met elkaar verbonden door een combinatie van adem en beweging. Hoewel Ashtanga yoga fysiek veeleisend kan zijn, ligt de nadruk niet op spierkracht ontwikkelen of jezelf verder in een houding duwen, met wilskracht. De nadruk in Ashtanga ligt bij de adem.

rug nek schouder yoga

Rug, Nek, Schouder Yoga

Een betere houding. Geen pijn meer in nek, schouders en rug. De resultaten van het Yoga oefenprogramma, mede volgens de methode van ‘Critical Alignment’ hebben zich inmiddels bewezen. Heb je last van verkrampte spieren, stijfheid in je rug of schouders? Ervaar je veel spanning in je leven die zich vastzet in je spieren? Dan is deze les uitstekend voor jou.

poweryoga

Vinyasa Yoga

Vinyasa is een dynamische yoga vorm waarbij houdingen een aantal ademhalingen worden aangehouden en aan elkaar worden verbonden door middel van “vinyasa’s”. In deze vorm van yoga staat de ademhaling en het beschermen van de rug door het versterken van de “core” centraal. Vinyasa maakt je zowel mentaal als fysiek sterk en flexibel. Vinyasa yoga vormt een goede basis voor de zwaardere “ashtanga flow”.

yin

Yin Yoga

Met Yin Yoga ligt de nadruk op het ontspannen van de spieren waardoor andere elementen van het lichaam, zoals bindweefsel, banden en pezen, de ruimte krijgen. Om de spieren de tijd te geven om te ontspannen houden we houdingen langer vast. Zo maak je jezelf soepel op een dieper niveau.

Swing / Aerial Yoga

De Yoga Swing (speciaal ontworpen hangmat van parachute stof met extra steunen) is een ontzettend veelzijdig tool om het beste uit jezelf en de yogahoudingen te halen. Denk aan krachttraining, lenigheid, balans, ontspanning en heel veel plezier! Vanuit de yoga is de hoofd- en schouderstand geroemd om hun helende uitwerking. Niet alleen op de wervelkolom, maar ook om het rustgevende effect op onze geest. In de Swing zijn deze houdingen gemakkelijk door iedereen uit te voeren.

Yoga

Stress Relief

In de Stress Relief les worden verschillende houdingen op een langzaam tempo uitgevoerd gedurende een half uur. Het tempo is relatief laag, maar de concentratie hoog. Je vergroot in deze les onder meer je lichaamsbewustzijn, verzacht je lichaam als mede je gedachten, bevordert je concentratie en leert je te ontspannen. De les wordt afgesloten met een half uur meditatie. De Stress Relief les is voor iedereen die in de drukte van alle dag een momentje van rust zoekt.

Do-in Yoga

Do-In yoga is gericht op het zelf herstellend vermogen van het lichaam, het is een actieve vorm van yoga waarin het bewegen vanuit de buik centraal staat. De specifieke strekkingen zijn gericht op het openen van de meridianen (energiebanen) in je lichaam. Deze vorm van yoga is geschikt voor alle leeftijden en je hoeft zeker niet persé lenig of sterk te zijn. Door regelmatig Do-In te beoefenen zal de energie (Qi) beter gaan stromen, waardoor zowel fysieke als mentale klachten zullen afnemen. Do-In is gebaseerd op de leer van Yin en Yang en de vijf elementen.

Restorative Yoga

Een yoga vorm die geen inspanning vraagt, maar daarentegen een groot effect teweeg brengt. Het wordt ook wel passieve yoga genoemd en is meer meditatief dan actief. Rust, zachtheid en herstel zijn de kernwoorden voor deze yogastijl. Deze yoga vorm is zeer geschikt bij stress gerelateerde klachten (overspannenheid, Burn-out), maar ook bijvoorbeeld bij blessures of ziekten. Tevens een erg fijne yogavorm voor vrouwen in de eerste maanden na een bevalling en vrouwen in de overgang.

Je lichaam wordt ondersteund door kussens en dekens, hierdoor word je uitgenodigd om los te laten en diep te ontspannen. De poses worden langer aangehouden (in zo min mogelijk weerstand, soms wel 10 of 15 minuten) dan in een Hatha en Yin Yoga les, zodat je van spanning geleidelijk over kunt schakelen naar volledige ontspanning.

De focus is op de ademhaling en de hele les is gericht op het verstillen van de mind en het activeren van het parasympatische zenuwstelsel zodat je optimaal kunt ontspannen. Vooral de gebieden van schouders, rug, bekken en heupen worden in verschillende poses uitgenodigd om te ontspannen.

Restorative Yoga is een tegenpool van de meer dynamische flow lessen en ook een mooie aanvulling op bijvoorbeeld Hatha, Vinyasa en Ashtanga Yoga.